środa, 13 grudnia 2017

SCHAB ZE ŚLIWKĄ, MORELĄ I ŻURAWINĄ PIECZONY W SOLI


Schab nadziewany owocami pieczony w dużej ilości soli. Proszę się nie obawiać, mięso nie jest słone, jest w smaku takie jakie powinno być.
 Kupując mięso do nadziania należy wziąć pod uwagę, żeby schab nie był zbyt wąski, ponieważ nie da rady go wtedy przekłuć w 3 miejscach. 
Poniżej wstawiłam podlinkowane fotografie schabu nadziewanego owocami przygotowane innymi sposobami, wystarczy kliknąć. Schaby można pokroić na cieniutkie plastry  ostrym nożem lub ciut grubiej i podać w galarecie.

  Schab z osłonki termicznej                Schab pieczony




                                                To schab w galarecie z innej okazji

  • ok. 1,20 kg schabu średniej grubości
  • 3 kopiaste łyżeczki majeranku
  • 2 kopiaste łyżeczki czerwonej słodkiej papryki w proszku
  • 1 kopiasta łyżeczka dobrego pieprzu ziołowego
  • 2 liście laurowe oskubane z łodyżki
  • 1/2 płaskiej łyżeczki soli - nie więcej
  • śliwki , morele , żurawina - jako bakalie
  • ok. 420 g boczku parzonego wędzonego w plastrach - nie surowego wędzonego
  • 1,20 kg soli morskiej drobnej
  • brytfanna z pokrywą






  • Schab umyć i osuszyć. Jeżeli jest gruba biała błona, to należy ją ściąć. Schab przebić na wylot w trzech miejscach przy pomocy drewnianego lub plastikowego trzonka.
  • W każdy otwór wcisnąć kolejno owoce do połowy - jak daleko sięgną palce. Schab odwrócić i to samo powtórzyć z drugiej strony.
  • Schab natrzeć przetartym czosnkiem. Wszystkie przyprawy wymieszać i natrzeć dokładnie mięso ze wszystkich stron. Ułożyć plasterki boczku długości schabu, mięso ułożyć na plasterkach i boki przypiąć do mięsa patyczkami ( wykałaczki ).
  • Wierzch schabu tylko obłożyć plasterkami boczku ( p. fotografia ). Całość osznurować . Schab zawinąć w przezroczystą folię spożywczą i włożyć do lodówki na 24 godziny.
  • Na drugi dzień mięso odwinąć z folii. Na dno brytfanny wsypać połowę soli i rozgarnąć. Położyć mięso i obłożyć pozostałą solą. Zagarnąć na boki i wierzch, ewentualnie przyklepać dłonią.
  • Piekarnik nagrzać do temperatury 180 stopni C. Wstawić przykrytą brytfannę do piekarnika na pierwszą półkę od dołu i piec z termoobiegiem 1 godzinę i 50 minut. Nie odkrywać , nie zaglądać.
  • Po upieczeniu rozbić skorupę solną. Wyjąć schab i pozostawić do ostudzenia. Włożyć na 10 - 12 godzin do lodówki w zamkniętym naczyniu. Po tym czasie oskubać boczek i  wyjąć wykałaczki. Przechowywać w zamkniętym pojemniku. Można zgrzać próżniowo lub zamrozić.

Moja wieczna towarzyszka kotka pomagała mi robić zdjęcia, a kotek Iwan staruszek schował się przed zimnem.


14 komentarzy:

  1. lusi-lusi -Podziwiam,Brak mi wyobrażni jak ujarzmić ten boczek przed sznurowaniem ,żeby nie zsuwał się .Ale zmierzę się z tym schabikiem,bez nadzienia ,bo my kochamy bakalie jedzone solo lub w cieście .Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. He, he, nie jest tak źle, da radę go zdyscyplinować. Jak już przypniesz dolną część plastrów to wtedy sznurek przeciągasz za każdym razem pod spodem. To, że się coś tam poprzesuwa to nic nie szkodzi, poprawisz sobie jak już całość zesznurujesz. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  2. No i to jest to... mniam. A kotek - ślicznty.
    Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
  3. o widzę Danusiu, że też masz zgrzewarkę :) ja sprawiłam mężowi pod choinkę zeszłoroczną ale okazało się, że to ulubiona zabawka naszego 5 letniego i 1,5 rocznego syna :) oprócz wędlin zgrzewamy także samochody, klocki itp. :) grunt, że jest użyteczna :) pozdrawiam Klaudia z Siemianowic

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aha, ha, ale mnie rozbawiłaś. No i dobrze , dzieci mają polot, którego nam czasami brakuje i to jest piękne. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  4. a ten schabik do to Danusiu do świąt wytrzyma zapróżniowany?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli chcesz przetrzymać zgrzany próżniowo to trzeba zrobić 3 - 4 dni przed świętami. Ja zamroziłam, bo nie dam rady potem. Córcia moja przyjeżdża w czwartek wieczorem, ale i tak będziemy miały co robić, bo przecież ryby jeszcze i dwa torty, do tego miodownik. Dobrze, że już strucle makowe upiekłam. Bywaj duszko :)

      Usuń
  5. uwiebiam Twojego bloga i przepisy korzystam często.Jesteś ciepłą kobietą tak wnioskuje z twoich odpowiedzi na komentarze pozdrawima moją ulbubioną blogerkę EWKA Z KRAKOWA.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Ewuniu. No, bardzo mi miło...bardzo lubię kontakt z moimi fanami i bardzo trudno by mi było z tego zrezygnować. Dziękuję Ewuniu i serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Lubię taki schab, ale jem go tylko u siostry. Bo mój mąż to niekoniecznie. Gdy planuję jakie wędliny zrobię to na wspomnienie schabu nadziewanego robi taką minę, że wiem - przechodzimy do następnego przepisu. Zgadzam się z poprzedniczkami - Twoje przepisy są super.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. He, he, no pewnie Ewuniu przecież nie robimy tylko dla siebie. Mój Mąż też nie przepada, ale jak go tzn. ten schab zaleję galaretą to wtedy zjada i nawet mu smakuje. Dziękuję Ewuniu za komentarz...serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Danusiu dziekuje za ten przepis. Robiłam i wyszło bardzo dobre:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Natalko, bardzo Ci dziękuję za komentarz, a najważniejsze, że smakowało...pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń