poniedziałek, 15 maja 2017

CHLEB PSZENNY NA MĄCE CHLEBOWEJ - NAJPROSTSZY



Jeden z najłatwiejszych chlebów, które piekłam. Ma chrupiącą skórkę, a jednocześnie miękką dzięki pomadzie, którą został posmarowany przed pieczeniem. Podaję proporcję na dwa bochenki, bo za jedną robotą mamy na zapas. Zapas można zamrozić w całości , a potem np. na noc wyjąć, ułożyć na desce i pozostawić do naturalnego rozmrożenia. Przepis znalazłam u Pawła na stronie "chleby.info" .






Składniki na 2 bochenki :

  • 700 g mąki pszennej chlebowej - typ 750
  • 300 ml wody
  • 130 ml mleka 3,2 %
  • 2 łyżeczki soli
  • 2 łyżeczki cukru
  • 2 łyżeczki drożdży instant lub 20 g świeżych

na pomadę :

  • 100 ml wody
  • 1 czubata łyżeczka mąki
  • szczypta soli

Wykonanie :


  • Drożdże instant z cukrem rozpuścić w lekko ciepłym  mleku. Sól rozpuścić w letniej wodzie. W przypadku drożdży świeżych zrobić rozczyn. Blachę z wyposażenia piekarnika wyścielić papierem do pieczenia.
  • Wszystkie składniki ciasta wyrobić na gładkie ciasto- 10 minut robotem z odpowiednim hakiem lub ręcznie ok. 15 minut. Ciasto przykryć ściereczką i wstawić do woreczka foliowego. Pozostawić do wyrośnięcia. U mnie w lekko nagrzanym piekarniku wyrastało ok. 40 minut.
  • Po tym czasie podzielić ciasto na dwie równe części i uformować bochenki. Papier oprószyć lekko mąką. Ułożyć bochenki i przykryć ściereczką - do wyrośnięcia.
  • Nagrzać piekarnik do 230 stopni C, a w tym czasie zrobić pomadę. Na wolnym ogniu w rondelku mieszamy wodę z mąką i odrobiną soli doprowadzając do wrzenia. Chleb po wyrośnięciu można naciąć lub nie, wtedy będzie miał niekontrolowane pęknięcia.
  • Nacięty lub nie nacięty chleb posmarować pomadą- zużyć całą. Wstawiamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy 10 minut z włączoną górą i dołem. Po tym czasie zmniejszyć temperaturę do 180 stopni C i piec jeszcze 30 minut, do  zrumienienia. Ostudzić na kratce kuchennej. Można jeść jeszcze ciepły, ale proszę uważać na dolegliwości żołądkowe.


CHLEB CZYTELNIKÓW :




13 komentarzy:

  1. Ja od dawna piekę własny chleb. A ten wygląda smakowicie.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  2. Witaj Danusiu, chlebek wspisuję na listę "do zrobienia", myślę że podpasuje najmłodszym. Pozdrawiamy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powinien Martusiu maluczkim smakować, szczególnie świeży...serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Ciekawy przepis, muszę wdrożyć w życie !

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda smakowicie i pewno taki jest.Ja niestety nie mam daru do pieczenia chleba :( Pozdrawiam Danusiu <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Mariolu. Wiem , że nie każdy ma dar, ja mam , ale czasami lenistwo bierze górę- he, he- dziękuję Ci bardzo...miłego dnia :)

      Usuń
  5. Bez zakwasu coś dla mnie. Pięknie wyglądają :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a, mnie ostatnio też się nie chce piec na zakwasie, więc tylko go karmię..głodomora...

      Usuń
  6. Pyszny chlebek. Prosty w wykonaniu. Zbieram się do chlebka na zakwasie, ale wydaje mi się wyższą szkołą jazdy, więc póki co piekę te na drożdżach.
    Pozdrawiam :)
    Joanna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Joasiu. U mnie zakwas padł niestety. Muszę nastawić nowy, a taki miałam już fajny kilkuletni, ale nie było mnie dosyć długo w domu i zapomnieli go nakarmić. Tymczasem też piekę na drożdżach. Bardzo Ci Joasiu dziękuję. Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Danusiu! Wszystko pięknie, ładnie, ale na którym poziomie piec? Pozdrawiam serdecznie Mika Poznań

    OdpowiedzUsuń